모바일 메뉴 닫기
 

정보마당

Information

제목
[수령방법 변경] 2023-2학기 신입생 학생증(ID카드) 발급 관련 안내
작성일
2023.07.17
작성자
학부대학
게시글 내용

학생증 발급 안내


 

2023. 8. 24. - 5. 2차 신청 란의 국제캠퍼스 1학년 대상 안내가 변경되었습니다.


1. 학생증(ID 카드)

 가. 금융 학생증

  우리은행과 제휴하여 만든 학생증은 신분증, 도서대출, 교내시설 출입, 전자출결확인 및 금융기능(은행체크카드, 후불교통카드)을 포함한 연세인을 위한 다목적 카드입니다.

 나. 비금융 학생증

  금융기능이 없는 학생증은 신분증, 도서대출, 교내시설 출입, 전자출결확인 등 캠퍼스 내에서 필요한 기능을 가진 카드입니다.


2. 발급대상

 2023학년도 2학기 등록을 마친 신입생 및 편입생


3. 신입생 학번 조회

 가. 학부생: 1) 기간 : 2023. 8. 17.(목) 10:00 ~ 2) 방법 : 연세포탈서비스 → 수험번호(ID), 생년월일(초기 PW)로 로그인 → 학사정보시스템 → 학적 → 아이디(학번) 찾기

 나. 대학원생: 해당 대학원 홈페이지 혹은 해당 대학원 입학 담당자에게 문의


4. 1차 신청

가. 대상

  - 신입생 등록금 납부 기간 중 개인정보 제공(등록금고지서 출력창에서 동의) 동의한 내국인 신입생(본등록 ~ 3차 등록생) 중 자신의 우리은행 계좌에 연결된 또는 우리은행 계좌를 새롭게 개설하여 체크카드 발급을 희망하는 학생

    등록금을 납부하지 않는 전액장학생 및 계약학과 학생도 등록금고지서 출력기간에 학사정보시스템에 접속하여 개인정보제공 동의를 하여야 1차 신청기간에 신청 가능

 나. 기간 : 2023. 8. 17.(목) 10:00 ~ 8. 21.(월) 23:59

 다. 방법 (2단계까지 마쳐야 함)

  - 1단계 : 연세포탈서비스 → 로그인(ID: 학번, 초기 비밀번호: 주민번호 앞자리 6개) → 학사LINK → 학생증 발급 → 학생증/신분증 관리 → 학생증/신분증 신청(개인정보제공 동의)

  - 2단계 : 휴대폰에 우리은행 전용앱 설치(매뉴얼 참조) → 대학교ID카드 신청


※ 2단계 진행 시 유의 사항 ※

① 본인이 국내에 있을 때에 한하여 휴대폰으로만 신청 가능(해외 체류 시 2차 기간에 신청)

② 타인 명의의 휴대폰 또는 변경된 전화번호로도 신청 가능

③ 사진(JPG형식 200KB이하) 파일을 휴대폰에 미리 저장함 – 메신저 등에서 자신에게 사진을 일반화질로 전송했다가 내려받는 크기

④ 비대면실명확인증은 본인의 주민등록증/운전면허증만 가능



 라. 신분증 카드 배부

  신청 시 지정한 수령지(신촌캠퍼스 우리은행연세금융센터, 국제캠퍼스 우리은행 출장소 또는 자택 등)로 배송

 

5. 2차 신청

  가. 대상 : 1) 재외국민/외국인 신입생, 2) 4차 이후 등록자, 3) 1차 기간 중 미신청자

  나. 기간 : 2023. 8. 22.(화) 10:00 ~ 8. 25.(금) 23:59

  다. 방법 : 연세포탈서비스 → 로그인(ID : 학번, 초기 PW : 주민번호 앞자리 6개) → 학사 LINK → 학생증 발급 → 학생증/신분증 관리 → 학생증/신분증 신청(개인정보제공 동의)

  라. 2차 신청 시에는 금융기능이 없는 카드가 발급됩니다.

    - 체크카드 기능을 겸한 신분증을 발급받고자 하는 분은 개강 이후 우리은행 연세금융센터/국제캠퍼스출장소에서 신분증용 체크카드를 발급받은 후, 신촌캠퍼스는 교무처 학사지원팀(신촌캠퍼스 언더우드관 B101호) / 국제캠퍼스는 학술문화처 도서관 UML운영팀(언더우드기념도서관 1층 서비스 데스크)을 방문하여 개인정보를 추가하여야 합니다.

  마. 신분증 카드 배부

    신분증전용카드: 소속대학 학과 사무실에서 배부(국제캠퍼스 1학년은 언더우드기념도서관 1층 서비스 데스크).(2023. 8. 24. 국제캠퍼스 1학년도 소속대학 학과 사무실에서 학생증을 찾아가시기 바랍니다. 언더우드국제대학, 글로벌인재대학 소속 신입생은 각 대학 사무실로, 이외 단과대 신입생은 학부대학 사무실(자유관 A 604호)로 방문하시기 바랍니다.)

    학생증 수령 시 주민등록증 또는 운전면허증, 여권 등 공식 신분증을 소지하여야 함

    - 발급 안내 후 2주 이내에 수령하지 않은 신분증은 안전을 위해 폐기함


6. 신·편입생 신분증 발급 신청 유의사항

 가. 신분증이 2회 이상 발급될 경우 하나의 카드만 활성화되므로 중복신청하지 않도록 유의하여 주십시오.

 나. 체크카드 겸용 학생증을 신청할 경우 우리은행 전용앱에서 학생증 수령 장소를 지정하여야 합니다(신청완료 후 수령지 변경 불가).

 다. 입학 후 국제캠퍼스에서 1학년 생활을 하게 될 학부 신입생의 경우 수령 편의를 위해서 국제캠퍼스 우리은행 출장소를 수령지로 지정할 것을 권장합니다.

 라. 은행 영업시간(월~금 오전 9시~오후 4시) 중 수령지로 선택할 지점 방문이 불가할 경우 수령지를 ‘자택’으로 선택 후 본인이 직접 수령 가능한 주소를 입력할 것을 권장합니다(수도권 이외의 지역은 배송이 지연될 수 있음).

 

7. 모바일 신분증(연세 Y-MID)

 가. 대상: 본인 명의로 SKT, KT, U+에 가입하고 플라스틱 학생증 카드를 교부받아 모바일 학생증 개인정보 수집·이용에 동의한 신입생 (알뜰폰 가입자는 사용 불가)

 나. 방법: Play 스토어(APP 스토어)에서 연세 Y-MID 앱 설치

 ※ Y-MID 설치방법: 연세포탈서비스 → 학사LINK → 학생증발급 → 서비스안내 → 공지사항 ‘연세대학교 모바일 학생증 및 신분증 앱 설치 매뉴얼

 1) 학생증 카드 혹은 모바일 학생증 중 하나를 활성화하여 사용할 수 있습니다.

 ※ 모바일 학생증 활성화 방법

 가) PC: 연세포탈서비스 → 학사LINK → 학생증발급 → 학생증/신분증 관리 → 활성화카드 설정

 나) 모바일: 연세 Y-MID → 환경설정 → 학생증/신분증 활성화 및 해제

 2) 비활성화된 카드는 사용 불가합니다.

 다. 모바일 학생증 앱 관련 오류 발생 시 해결 방법

  연세포탈서비스 → 학사LINK → 학생증발급 → 서비스안내 → ‘연세대학교 모바일 ID카드 앱 설치 오류 코드 및 해결방법’ 공지사항 참조

 

8. 분실(훼손) 신고/(재)발급/발급 기간

 ID 카드를 분실(훼손)하면 즉시 은행(금융 유형)과 학교에 반드시 신고하시기 바랍니다.

  가. 신고 방법

   1) 학교 신고: 연세포탈서비스 → 학사LINK → 학생증발급 → 분실/훼손/만료 관리 → 분실/훼손/만료 신고

   2) 은행 신고: 우리은행 고객상담실(1588-9955) 연락해 금융기능(인출, 지불 등) 정지

   ※ 단, Cash 충전된 학생증을 분실하면 해당 잔액은 반환받을 수 없습니다.

  나. 재발급 방법

   1) 금융 유형: 신청 후 교내 우리은행에서 학생증 수령 → 수령받은 학생증을 지참해 학사지원팀(언더우드관 B101호) 방문해 학생증 사진/정보 입력 요청

   2) 비금융 유형: 연세포탈서비스 → 학사LINK → 학생증발급 → 학생증/신분증 관리 → 학생증/신분증 신청 → 신청 후 발급 완료 문자 수신 → 발급 완료 문자에 기재된 수령지에서 학생증 수령

  다. 재발급일

   1) 금융 카드: 교내 우리은행 방문 시 발급 가능(발급 기간이 따로 존재하지 않음)

   2) 비금융 카드: 신청일로부터 1주일

 

9. 문의처

가. 일반: 종합서비스센터(02-2123-3205)

나. 우리은행 전용앱: 1588-5000-0-2-2 또는 1599-5000-0-2-2

다. 우리은행 앱 오류 시: 우리카드 1588-9955

라. 우리은행 연세금융센터: 02-313-3198-> 내선 313 또는 321

마. 우리은행 국제캠퍼스 출장소: 032-822-6321

바. 모바일 학생증(연세 Y-MID) 앱: ㈜유비벨록스 (02-3470-4951)




Guidance for Student ID Card Issuance


1. Student ID (ID Card) 

 Yonsei Student ID card is a multi-purpose identification card. It gives you access to university facilities such as libraries, sports facilities, computer rooms, etc.International students can apply for an ID card with Woori Bank check card function, after (s)he gets an alien registration card from the Immigration Office. Prior to the alien registration card issuance, only the ID without check card function is applicable. 


2. Eligibility

Newly enrolled students for 2023 Fall Semester who consent to a personal information collection, utilization, and processing entrustment to a trustee. 


3. Application Period

- 10 a.m. Aug. 22 (Tue.), 2023 ~ 11:59 p.m. Aug. 25 (Fri.), 2023 


4. How to find your student number

- For undergraduate students, please visit Yonsei Portal Service (YPS) Website  at https://portal.yonsei.ac.kr/main/indexe.jsp ⇒ Login with your examinee’s number and password(D.O.B. in YYMMDD form) ⇒ Academic Information System ⇒  Academic Affairs ⇒ Finding the student ID number.

- For Graduate students, please visit the concerned Graduate School website or consult with the relevant admissions officer at your Graduate School


5. How to Apply 

      - Visit Yonsei Portal Service (https://portal.yonsei.ac.kr/main/indexe.jsp) → Log in with student ID number and PW (initial PW : D.O.B. in YYMMDD order) → Academic Link → Issue Student ID → Apply for an ID card 

       ※ Prepare a photo file for your ID in JPG format with no more than 200KB.

       ※ International students are only allowed to apply for an ID without check card function until (s)he gets an alien registration card from the Immigration Office. 


6. ID Pick-Up Period and Location

- Newly enrolled students’ ID will be distributed to the office of the each college that students’ are affiliated when issued. (International Campus students can get their ID in Underwood Memorial Library 1F Service Desk) (2023. 8. 24. : International Campus students should get their ID at the office of the each colledge. )

- ID cards not received within 2 weeks of issuance will be discarded for safety reasons.

    ※ Refer to the Manual (in early August) from the following website:https://www.yonsei.ac.kr/en_sc/support/notice.jsp

   

7. Student ID Card(with Check Card Function) Issuance

- To apply for a student ID with check card function for cash deposit/withdrawal in ATMs, you should open a bank account at the on-campus Woori Bank with your alien registration card and the certificate of attendance.

- Alien registration card may take a maximum of one month to receive from Korea Immigration Service. If you are under processing to issue an alien registration, you must wait for receiving the card.

- A certificate of attendance is available from August 1 free of charge on the Online Transcripts & Certificates menu at Yonsei Portal Service or at the Office of Academic Services (Room B101, Underwood Hall, Sinchon Campus) with payment. 


8. Mobile ID card(Yonsei Y-MID)

A. Targets: Yonsei students who already received plastic ID card and are using SKT, KT, and U+ mobile under his/her name and agreed to collect and use personal information of mobile student ID 

B. How to apply: Install Yonsei University mobile student ID app(Yonsei Y-MID app) in the Play Store(App Store)

 1) You can use either a plastic card or mobile card by activating one of them.※ How to activate the card

  A) PC: Yonsei Portal Service → Log in → Academic Link → Issue Student ID → Press ‘ID Card Mgmt.’ Button → Press ‘Choose the card to be activated’

  B) Mobile: Y-MID APP → 환경설정 → 학생증/신분증 활성화 및 해제

 2) Unactivated one is not available to use.



9. Student ID Card Re-issuance

A. Re-issuance of the ID Card without Check Card Function

   1) Visit Yonsei Portal Service (https://portal.yonsei.ac.kr/main/indexe.jsp) 

     → Log in with your student ID number and PW → Academic Link 

     → Issue Student ID → Lost/Damaged/Expired Card Mgmt.

     → Lost/Damaged/Expired Card Report → Register 

   2) ID Card Mgmt. → Apply for an ID card (Non–Finance)

   3) After receiving a text message from Yonsei service center, pick-up your ID Card at the designated place.

B. Re-issuance of the ID Card with Check Card Function

   1) Report a Lost/damaged ID Card: Do not miss out reporting immediately to Woori Bank(1588-9955) to prevent damage caused by theft of a lost card.

   2) Visit Yonsei Portal Service (https://portal.yonsei.ac.kr/main/indexe.jsp)

        → Log in with your student ID number and PW → Academic Link

        → Issue Student ID → ‘Lost/Damaged/Expired Card Mgmt.’

        → ‘Lost/Damaged/Expired Card Report’ → Register → ‘ID Card Mgmt.’ →  ‘Apply for an ID card(Finance)’

   3) Apply for the re-issuance of the Yonsei ID card at the on-campus Woori Bank. After you receive the re-issued check card, visit the Office of Academic Affairs (Room B101, Underwood Hall, Sinchon Campus) to add your student information on the check card.

 C. Check Issuance Progress or Cancellation of Lost/Damaged/Expired ID Card Report     Yonsei Portal Service → Log in → Academic Link → Issue Student ID

     → Press ‘Lost/Damaged/Expired Card Mgmt.’ Button

     → Press ‘Present Condition/Cancellation of the Lost/Damaged/Expired ID Card’

 D. Issuance time: 

       1) ID with Check card function: 1~2 weeks to issue check card 

       2) ID without Check card function: One week from the application 


9. Cancellation of Lost/Damaged/Expired ID Card Report 

Yonsei Portal Service → Log in → Academic Link → Issue Student ID → Present Condition and Cancellation of the Lost/Damaged/Expired Card → Report Cancellation

 

10. Inquiries

A. Office of Academic Affairs, Student ID Card Issuance: +82-2- 2123-3205 (in Seoul)

B. Immigration Contact Center on Alien Registration Card: 1345 (in Seoul) 

C. Banking Service for international students at Woori Bank: 02-1599-2288 (in Seoul)

D. Woori Bank App:  Woori Bank(1588-5000-0-2-2 or 1599-5000-0-2-2)

E. Woori Bank Yonsei Financial Center Sinchon Campus : 02-313-3198 Ext. 313 or 321 (in Seoul)

F. Woori Bank Songdo International Campus Center: 032-822-6321 (in Seoul)

G. Woori Bank Mirae Campus: 033-760-5159 (in Seoul)

H. Mobile Student ID(Yonsei Y-MID) App: +82-2-3470-4951

첨부
3. 개인정보 제3자(우리은행) 제공에 대한 안내.pdf 4. 연세대학교 모바일 학생증 앱 설치 매뉴얼(이용자 가이드).pdf 5. 연세대학교 모바일 학생증 앱 설치 오류코드 및 해결방법.pdf 6. 우리WON뱅킹 대학 ID 카드 신청 매뉴얼.pdf